Świąteczny szał zakupów - czy warto je zaplanować wcześniej?
Już za chwile zacznie się intensywne poszukiwanie inspiracji, a za kilka tygodni prawdziwa gorączka zakupowa i intensywne poszukiwanie prezentów w sklepach galeriach i sklepach internetowych. Choć wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę, że warto zaplanować i zrobić zakupy wcześniej zwykle jednak w natłoku pracy, zajęć codziennych i chronicznego braku czasu odkładamy to na później.
W większości przypadków kończy się zakupami w ostatnich dniach przed Mikołajem lub gwiazdką, stres, nerwowe oczekiwanie na przesyłkę, niepotrzebna irytacja.
Ponieważ od kilku lat stykamy się z takim problemem "z drugiej strony" postanowiliśmy nieco przybliżyć wam, jak to wygląda od kuchni. Chcemy dać wam wskazówki co i kiedy warto zaplanować i zrobić, aby bez zbędnego stresu zaopatrzyć się w świąteczne prezenty. Reszta w waszych rękach a w zasadzie głowach. Ponieważ zajmujemy się specyficzną branżą tekstyliów, wszelkie wskazówki oparte będą na naszych przykładach. Można je w zasadzie dopasować do każdej innej branży.
Co kupić na prezent?
To najważniejsze, trzeba ustalić co dokładnie być prezentem. Jak to ustalić? Cała inwencja po waszej stronie, aby dowiedzieć się, jaki bohater, bajka, film, piłkarz, klub sportowy motyw, styl i wzór, kolorystyka i rozmiary będą odpowiednie dla obdarowanego. Jeśli chodzi o pościel lub dodatki warto zapoznać się z artykułem: Jak kupić pościeli gdzie opisujemy to bardzo szczegółowo.
Kiedy kupować prezenty?
Odpowiedź jest dobrze znana, jak najwcześniej. Dlaczego? Planując wcześniejsze zakupy, unikamy następujących problemów:
- braku rozmiarów / wzorów / kolorystyki, dynamika sprzedaży w ostatnich dniach przed świętami jest tak duża, że dostępność produktów zmienia się niemal z godziny na godzinę i to, co rano było dostępne w dużych ilościach wieczorem może być tylko wspomnieniem wymarzonego prezentu
- ewentualna wymiana towaru, spowodowana wymianą na inny wzór, pomyłką w rozmiarze, zmianą decyzji zakupowych. Będzie dość czasu, aby towar wrócił do sprzedawcy i został ponownie nadany
- opóźnień związanych z doręczeniem przez firmy kurierskie i pocztę, choć zdarza się to coraz rzadziej, to jednak na zmienne i niekorzystne warunki atmosferyczne nikt nie ma wpływu. Niezależnie od nazwy firmy doręczającej w takim przypadku wszyscy mają pod górkę a my czekamy w niepewności
- opóźnień związanych z księgowaniem wpłat na rachunkach. W dobie powszechności elektronicznych płatności online warto zwrócić uwagę na ten problem jedynie w przypadku zakupów dokonywanych w piątek przed weekendem lub dniem ustawowo wolnym od pracy
- niepotrzebnych telefonów do sprzedawcy firmy kurierskiej z pytaniem gdzie jest moja przesyłka ?!?! Zdziwilibyście się Państwo, jak bardzo powszechne są tego typu telefony w okresie przedświątecznym a szczególnie w ostatnich dniach przed świętami.
Za ile? Jaką kwotę mogę przeznaczyć na prezenty?
To temat bardzo wrażliwy dla kupujących i sprzedających. Zwykle im bliżej do świąt, tym wyższych cen produktów możemy się spodziewać. Niezależnie od branży wszyscy dostawcy, którzy odnotowują dynamiczny wzrost sprzedaży w ostatnich dwóch miesiącach, w mniejszym lub większym stopniu wykorzystują presje czasu i dostępności towarów. Zawsze wyższe ceny zakupu przekładają się na wzrost cen sprzedaży w sklepach stacjonarnych i internetowych. Kupując odpowiednio wcześniej, możemy zaoszczędzić nawet do kilku procent, a w przypadku towarów ekskluzywnych nawet do kilkudziesięciu.
Jaka dostawa i gdzie odebrać przesyłkę z zamówieniem?
Zalecamy przemyślenie kwestii dostawy. Zwykle firmy kurierskie i pocztowe mają "w cenie" nie więcej niż dwie próby doręczenia. Jeśli nie zastaną nas pod wskazanym adresem, trzeba będzie fatygować się do punktu odbioru, siedziby filii kurierskiej lub umawiać się z kurierem na kolejną płatną zresztą próbę doręczenia.
To zawsze strata czasu a nierzadko czasu i pieniędzy. Planując więc miejsce doręczenia, zamówienia zastanówmy się, czy nie lepiej będzie zamówić wysyłkę do pracy, mamy, taty cioci babci lub sąsiadki wychowującej małe dziecko. Jednym słowem wszędzie tam, gdzie w godzinach doręczania przesyłek zawsze będzie ktoś obecny. Oczywiście informujmy sprzedawcę i odbiorcę wcześniej o tym. Możemy też zamówić wysyłkę do paczkomatu. Rozwiązuje to kwestię obecności w momencie doręczenia towaru. Ze względu na znane praktyki operatora, może jednak spowodować konieczność odebrania jej w zupełnie innym miejscu, niż zakładaliśmy.
Jakie dane odbiorcy i adres?
Tylko aktualne! Składając zamówienie w sklepie internetowym, sprawdźmy, czy dane do wysyłki zostały wprowadzone poprawnie. To ważne jeśli nie chcemy poszukiwać naszej przesyłki po całym kraju. Zadbajmy, by dane były kompletne. Powinny zawierać imię i nazwisko / nazwę firmy adres składający się z ulicy placu alei lub nazwy miejscowości jej numeru oraz numeru lokalu, a także kodu pocztowego i miasta.
Wpiszmy aktualny numer telefonu, najlepiej taki, z którego korzystamy w ciągu dnia lub pod którym ktoś jest dostępny. Dokładnie sprawdzajmy wprowadzony adres mailowy i podajmy ten, z którego aktywnie korzystamy.
To właśnie na skrzynkę mailową będziemy najczęściej otrzymywać wszelkie powiadomienia dotyczące statusu realizacji i wysyłki zamówienia. Warto, aby docierały na prawidłowy adres. Warto też przed interwencją u sprzedającego lub na infolinii zajrzeć do skrzynki. Być może będą tam czekały informacje, których potrzebujemy.
Czy warto zakładać konto w sklepie internetowym?
Pomimo że zwykle nie jest to obowiązkowe i niesie możliwość otrzymywania informacji handlowych, warto założyć konto w sklepie. Pozwala to zwykle na śledzenie statusu zamówienia oraz otrzymywanie powiadomień o etapach realizacji zamówienia. Dodatkowo jeśli sklep przypadnie nam do gustu, przy kolejnym zamówieniu nie będzie potrzeby wprowadzania ponownie danych.
Jest to o tyle istotne, że podając w zamówieniu w pośpiechu adres mailowy z literówką lub taki, do którego nie mamy dostępu, nie zakładając konta w sklepie, tracimy kontakt "pisany" z obsługą sklepu. W szale przedświątecznych zakupów może to oznaczać stracone minuty na infolinii bądź na firmowym czacie sklepu. A co do korespondencji handlowej: jeśli nie będziecie potrzebować niczego z oferty sklepu w przyszłości i tak z niej nie skorzystacie.
Kiedy interweniować w przypadku braku dostawy?
Zawsze jeśli nie mamy żadnych informacji dotyczących zamówienia na skrzynce mailowej, a minęło 3-4 dni od zamówienia. O formie interwencji (mailowo lub telefonicznie) zdecydujecie sami, lecz z doświadczenia wiemy, że zebranie kompletnych informacji dotyczących realizacji zamówienia zabiera trochę czasu, więc forma mailowa jest bardziej preferowana.
Dodatkowo w szale świątecznych zakupów infolinia jest zwykle przeciążona i na połączenie musimy czekać. Forma pisemna odpowiedzi jest też dla użytkownika bardziej pożądana w przypadku jakichkolwiek kłopotów z realizacją zamówienia.
Płatność przelewem czy przy odbiorze?
Płacąc bezpośrednio po złożeniu zamówienia przelewem błyskawicznym lub wybierając płatność przy odbiorze, czas realizacji zamówienia powinien być taki sam. Koszt dostawy płatnej przy odbiorze będzie jednak o kilka złotych wyższy. O tym, jaką formę płatności zastosujecie, zależy od was. Jeśli kupujecie w sklepie, do którego macie zaufanie lepiej opłacić zamówienie z góry. W przeciwnym wypadku wybierzcie płatność przy odbiorze przesyłki.
Jak sami widzicie, za wcześniejszymi zakupami przemawia naprawdę wiele. Kiedy jest więc najlepszy moment na zakupy? Te związane z Mikołajem radzimy zrobić w drugim tygodniu listopada, te gwiazdkowe w pierwszym tygodniu grudnia. Może więc w tym roku zmobilizujecie się, aby nie robić ich w ostatnim tygodniu przed świętami. Nagrodą za trudy mobilizacji będzie spokojna głowa i chwila wytchnienia w największym szale zakupowym przed świętami. Jeśli uda wam się w tym roku docenicie, jak wiele to znaczy.